خانهمقالات

آنچه درباره عنکبوت‌ها نمی‌دانید!

خرافات و باورهای نادرست از موجوداتی ناشناخته

عنکبوت‌ها در میان افکار عمومی موجودات چندان محبوبی نیستند؛ این حشرات کوچک برای برخی از ما نفرت‌انگیزترین یا وحشت آورترین موجودات کره خاکی محسوب می‌شوند.
آنچه درباره عنکبوت‌ها نمی‌دانید!

آنچه درباره عنکبوت‌ها نمی‌دانید!

عنکبوت‌ها در میان افکار عمومی موجودات چندان محبوبی نیستند؛ این حشرات کوچک برای برخی از ما نفرت‌انگیزترین یا وحشت آورترین موجودات کره خاکی محسوب می‌شوند. اما بد نیست بدانید این حشرات مزایای بسیاری برای اکوسیستم و انسان‌ها دارند. عنکبوت‌ها همه جا هستند و می‌توانند در شرایط مختلف زندگی کنند. این به نوبه خود اجازه می‌دهد تا این موجودات در بسیاری از مواقع به کمک انسان‌ها بیایند، کمکی که خیلی از ما قادر به درک آن نیستیم. شاید با خواندن این مطلب و آشنایی با قابلیت‌ها و مزایای این موجودات ریزنقش نظرتان درباره آنها کمی تغییر کند.

حقایق جالب درباره عنکبوت‌ها:

شکارچیان حشرات: عنکبوت‌ها یکی از مهمترین شکارچیان حشرات هستند که شکار لذیذی برای بسیاری از حیوانات هم محسوب می‌شوند. این حشرات کوچک برای کنترل سایر حشرات در باغ‌های سیب و مزارع برنج بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عنکبوت‌ها همچنین جمعیت بسیاری از آفات خانگی مانند ملخ‌ها، سوسک‌ها و پشه‌ها را کنترل می‌کنند. حضور این موجودات در خانه به ساکنین این امکان را می‌دهد تا از خرید آفت‌کش‌های گران قیمت صرف‌نظر کنند‌، زیرا اکثر آفات خوراک عنکبوت‌های خانگی خواهند شد!

پیشگیری از مرگ: عنکبوت‌‎ها با محدود کردن جمعیت آفات ناخواسته در اطراف خانوارها، خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهند. به‌عنوان مثال عنکبوت‌ها با شکار پشه مالاریا، خطر شیوع بیماری مالاریا را کاهش می‌دهند.

استحکام ابریشم عنکبوت: ممکن است ابریشم عنکبوت در ظاهر ضعیف و شکننده به‌نظر برسد، اما این ماده بسیار مستحکم‌تر از آنچه است که فکرش را می‌کنید. دانشمندان ثابت کرده‌اند که ابریشم عنکبوت یکی از قویترین مواد طبیعی است. ابریشمی که در تارعنکبوت استفاده می‌شود در واقع پنج برابر مستحکم‌تر از یک رشته فولاد با همان ضخامت است! همچنین اعتقاد بر این است که یک تارعنکبوت ساخته شده از رشته‌های ضخیم مانند مداد می‌تواند پرواز یک هواپیما را متوقف کند!

عنکبوت‌ها خون آبی دارند: شاید بسیاری از شما می‌دانستید که بر خلاف ما، عنکبوت خون آبی دارد. اما دلیل آن را ندانید. در واقع این موضوع یک توضیح علمی دارد؛ در انسان، اکسیژن به یک مولکول حاوی آهن متصل است و همین موضوع باعث قرمزی رنگ خون ما می‌شود. اما در عنکبوت، مولکولی که اکسیژن به آن متصل است، حاوی مس است و این مس رنگ خون را آبی می‌کند.

علاقه عنکبوت نر به هدیه دادن: نه تنها برخی از گونه‌های عنکبوت دوست دارند که جفت آینده خود را با یک رقص مجذوب کنند، بلکه آنها دوست دارند برای جلب‌نظر جفت خود، یک هدیه ابریشم‌پیج شده را هم به او پیشکش کنند!

با این حال، گاهی اوقات این عنکبوت‌های نر کمی موذی و خسیس هستند و به جای هدایایی مانند مگس و حشرات لذیذ، تحفه‌های کم‌ارزشی مانند تکه‌های برگ یا هدایای قدیمی که عنکبوت‌های ماده دیگر نپذیرفتند را به جفت مورد نظرشان اهدا می‌کنند!

شاید برای آشنا شدن بهتر با این موجودات و اینکه تاکنون چه باورهای نادرست و خرافاتی درباره آنها گفته می‌شده به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.aparat.com/v/0nVca

منابع:

  1. Rentokil.co.uk
  2. Nics-spider-project.weebly.com
  3. برگرفته از کتاب «راهنمای میدانی عنکبوت‌ها و عقرب‌های ایران» نوشته: علیرضا زمانی، انتشارات ایرانشناسی